Een verslag van onze rondreis door West-Amerika en Florida

Dag 12: Yosemite

De wekker ging om half 8 af. We hadden een lange dag en wilden ook nog ontbijten bij het hotel.
We hebben al paar hotels bezocht waar het ontbijt inbegrepen zit. Dat is makkelijk, want dan hoeven we geen broodjes te kopen.
We hebben heerlijk gegeten en rond half 10 konden we eindelijk vertrekken.
Onze eerste stop was bij Mono Lakes. Een prachtig meer met grote zoutpilaren.
Het water bestaat uit zout en backing soda. Het is 2½ keer zo zout dan de oceaan. We konden het proeven en het smaakte bitter en zout.
Langs het strand waar het water het zand raakte lagen heel veel kleine vliegjes. Als je over liep vlogen ze allemaal weg en landen een meter verder weer op het water. Ze maakten een zoemend geluid. Heel raar om te zien. Ze vielen ons niet lastig. Waarschijnlijk vinden ze het zoute water lekkerder dan onze zweterige benen.
Het was een prachtig gezicht. Er was een kleine wandel route en die kwam weer uit bij de parkeerplaats.

Onze route ging verder door de Toga pass.
We reden de bergen in en overal kon je stoppen om te genieten van het uitzicht.
We kwamen via de oost kant van het park binnen en moesten de hele weg via het noorden volgen om in het midden bij de Valley uit te komen.
Gelukkig was het geen vervelende rit en we genoten van al het moois.

We besloten even te stoppen voor een snelle lunch. We hadden nog brood, Philadelphia en pindakaas. Dat maakte een heerlijk broodje.
We waren op weg naar een paar grote sequoia bomen die in het noorden van het park zouden staan. We konden ze niet vinden langs de weg en toen we eindelijk de weg naar de bomen hadden gevonden bleek dat je er alleen via een wandelpad naar kon lopen. We zouden er  een uur voor moeten  lopen en daar hadden we niet zoveel zin in.
In plaats daarvan zijn we naar Yosemite Valley gereden. Dat is toch de meest bezochte plek van het park.
Bij de parkeerplaats was geen plek te vinden. We hadden het nog geen enkele keer zo druk gehad bij een nationaal park.
We vonden een plekje bij een winkel, maar daar bleken we maar 30 minuten te mogen staan.
Toch maar weer geprobeerd bij de gewone parkeerplek en plots zagen we dat er andere parkeervakken geopend waren en snel vonden we een plekje.
Met de gratis pendelbus zijn we naar de bekende waterval gereden.
Die bleek droog te staan. Hebben wij weer haha! Maar we zijn toch gaan kijken, want ook zonder water was het een mooie plek. We hadden een mooie wandeling door het bos ernaar toe. Gezonde lucht en prachtige bomen, wat wil een mens nog meer.

Met de pendelbus zijn we bij het Visitors center gebracht en daar stond de bus naar de parkeerplaats. Gelukkig waren die bussen er, want je kunt je auto bijna nergens parkeren bij alle grote trekpleisters.
Het was al aan het eind van de middag en we wilden graag de reuze sequoia bekijken.
Op onze rit ernaar toe kwamen we op een prachtige uitkijk plek terecht. Er stonden nog veel meer mensen en toen ik goed keek zag ik dat dit het meest bekende plekje van Yosemite was. Helaas was ook deze waterval droog, maar dat maakte er niet minder mooi op.
Wow, wat een uitzicht. Je kunt er voor mij zo een huisje neerzetten en ik kan er de hele dag voor op het terras naar het uitzicht kijken.
Dit maakte toch wel heel veel indruk op ons beide.

Met Marco Borsato in de CD speler reden we verder naar onze bestemming in het zuiden van het park.
We moesten even zoeken naar de Mariposa Grove waar de grote bomen staan, maar gelukkig hebben we het gevonden.
Deze sequoia bomen zijn echt reusachtig. Met diameters van minimaal 5 meter zijn het geen kleine dennenboompjes.

Voor de grootste en oudste boom moesten we een klein stukje lopen. Maar het was wel bergopwaarts en het was ondertussen al 6 uur geweest en we hadden honger. Na deze vermoeiende klim kwamen we eindelijk aan bij: Grizzly Giant. Deze reus is 9 meter breed en 29 meter lang (te vergelijken met een Boeing 747). En dat maakt wel een indruk. Zo’n grote boom hadden we nog nooit gezien. Waanzinnig!

We zagen nog een eekhoorntje, dat heerlijk zat te dineren en een hert dat ook lekker lag te relaxen met wat blaadjes in z’n bek. De “wilde” dieren van dit park zitten soms heel dichtbij en zijn niet bang voor al die toeristen. Gelukkig geen beren gezien al hoewel dit wel gaaf geweest zou zijn.

We hadden alles gezien en zijn op zoek gegaan naar ons hotel. En die lag net buiten het park. We hadden weer een mooie rit door de bergen, maar nu bergafwaarts.
We kwamen rond 8 uur aan en zijn meteen doorgereden naar de eerste de beste snackbar. Na al dat lopen hadden we wel een snelle hap verdiend.
En die hamburger smaakte heerlijk.

We konden nog even zwemmen en daar hadden we wel zin in. Helaas was het zwembad iets te koud voor ons en het bubbelbad veel te heet.
We hebben lekker aan de pc gezeten en naar de tv gekeken. We hadden wel wat rust verdiend.

1. Ja ja drukte, het is dan ook het meest bekende park van het westen en voor veel Amerikanen "net om de hoek" Combineer dat met een zondagmiddagpicknick en dan krijg je MENSENMASSA. Voelden jullie je niet net dwergjes bij die grote bomen in het vlinderbosje. Zo na een paar daagjes puur natuur weer op weg naar de city, Als je dit leest zit de 60er jaren cultuuurstad er weer op. Eens kijken wat jullie gekozen hebben om te gaan bekijken. PS ik wordt stapel van die code die ik steeds moet invullen, hij is vaak zo onduidelijk dat ik 3 pogingen moet doen.

2. Jeempie,k twee droge watervallen. Hebben jullie weer zeg! Gelukkig nog genoeg moois om naar te kijken.

Zeg, jullie hebben toch wel geposeerd he, naast die megaboom? Krijg je die uberhaupt op de foto? Lijkt me lachen, met je armen om de stam.

Zo te lezen weer een super dag! Ik ben benieuwd wat San Fransico jullie brengt.

Is dat een nieuwe mix trouwens? Philadelphia met pindakaas? :-)

3. wat een geweldige reis zijn jullie aan het maken en wat een hoop mooie foto's!
    lijkt mij zo bijzonder die ontzettend grote bomen!