Een verslag van onze rondreis door West-Amerika en Florida

Vrijdag 5 Augustus: World of Chocolate

We hadden in de ochtend niets gepland dus konden we rustig ontbijten en een wasje doen.
Vanuit Nederland kwam het trieste nieuws dat een familie vriend is overleden.
Hij was heel erg ziek en heeft helaas de strijd niet kunnen winnen. Via facebook konden we even met moeders praten en ze vertelde dat hij rustig was ingeslapen. We hopen dat hij nu de rust heeft gevonden die hij zo verdient.

We zouden vandaag naar het Chocolade museum gaan. Via Groupon had ik kaartjes geregeld.
Op de website stond dat ze elk uur een tour zouden doen. Die van 1 uur zouden we niet meer halen. Dus dan die van 2 uur. Het is ongeveer een half uurtje rijden en rond 1 uur gingen we op weg.
Helaas was het erg druk op de weg en ook de stoplichten werkten niet mee.

Om kwart voor 2 reden we International Drive op en ik hoopte dat we er snel zouden zijn.
Gelukkig duurde het niet lang voordat we de bordjes zagen verschijnen.
Op de parkeerplaats was ook nog een plekje vrij en om 1.55 uur liep ik naar binnen.


Helaas waren we net te laat. We konden nog wel mee met de tour van 3 uur.
We hadden dus nog een uur om ons te vermaken.
Het museum ligt op een terrein met een aantal winkels. Dus zijn we naar buiten gegaan om eens rond te kijken.
Bij Dunkin Donuts gingen we een donut eten. We zijn hier nog nooit geweest en waren benieuwd wat we er allemaal konden kopen.
We kozen voor een Frosted donut with sprinkles. Paul had de aardbeien en ik de vanille.
De donuts waren maar $0,99 per stuk. Ik dacht dat ze veel duurder waren, maar dat bleek het bordje met de calorieën te zijn hahahaha.
Hij smaakte heerlijk.



We hadden nog wat tijd en liepen de souvenirs winkel in.
Gelukkig verkochten ze hier batterijen. We hebben een water sproeiende ventilator. Vorig jaar vergaten we hem steeds mee te nemen. Nu zijn we de batterijen vergeten zodat de ventilator niet kan draaien. Haha, het is ook altijd wat met dat ding.

We liepen rustig terug naar het museum waar we in de winkel keken naar al het lekkers.
Helaas vond ik de bonbons te duur. Een bonbon koste $2. Misschien zijn ze super lekker, maar dat heb ik er niet voor over.



De internationale repen waren nog duurder. Chocolade uit Europa smaakt toch net even iets lekkerder dan in Amerika. Er zit meer chocolade in.




Om 3 uur werden we door de gids opgehaald.
Hij heette Al en kon heel grappig vertellen.
Onze groep bestond uit een moeder met twee kinderen, een groep met moeders en veel kinderen en wij. Het was een leuke groep. Iedereen deed gezellig mee.
We begonnen met een korte film over cacao.


Daarna liepen we verder richting het Azteken gedeelte. Al vertelde hoe de Azteken de bonen ontdekten en er drankjes mee maakten.


Wij kregen de kans om dit drankje te proberen. En het smaakte heel bitter. Helemaal niet naar de chocolade smaak die wij gewent zijn.
De gekke bekken om ons heen waren erg grappig. Volgens mij geniet Al hier het meest van.
Via de Azteken kwamen we aan in Spanje waar de monniken met de cacao gingen experimenteren en zo de chocola creëerden zoals wij hem kennen.



Nu gingen we kijken naar chocolade sculpturen.
Twee Oostenrijkers zijn er twee jaar mee bezig geweest en per kunstwerk was het ongeveer twee maanden werk.
Maar het resultaat mocht er zijn.
Wat een prachtig werk.
De chocolade is keihard en niet te eten. Al verzekerde ons dat het ook nergens naar smaakt.



 






Ons werd gevraagd naar het mooiste kunstwerk.
Natuurlijk kozen wij voor de windmolen. Wij zijn altijd trots als we een stukje Nederland tegenkomen.

Via de Bustes kwamen we in een ruimte met machines. Hier werd uitgelegd hoe de bonen verwerkt werden.
Vooral de kinderen vonden dit interessant.


Eindelijk kwamen we in de proefruimte aan. Hier mochten we een aantal chocolade smaken proeven.


We kregen kleine bakjes waar we de choco brokjes in konden doen.
Elk stukje smolt in onze mond en er werd flink gediscussieerd welke het lekkerst was.
Onze voorkeur ging uit naar de donkere chocolade. Die met stukjes fruit is niet zo ons ding.
Maar mijn favoriet (en blijkbaar die van vele) was die met de karamel. Ik heb er stiekem nog een stukje van genomen. Hij was heerlijk.
Op een plank stonden diverse blikken waar cacao poeder in heeft gezeten.
We zagen het blik van Droste. Deze hadden we vroeger ook in de kast staan.
En nog een blik van Driessen uit Rotterdam. Geen idee of dit bedrijf nog bestaat. Wij kenden het niet.
We vertelden Al over het blik van Droste en dat de chocolade pastilles van dit merk heel erg lekker zijn.

  
Helaas moesten we het proeflokaal weer verlaten en kwamen uit in een kamer vol chocolade repen en vormen.
Bij de repen zagen we veel bekende merken.
Ook repen die we vroeger in Duitsland aten. Er kwamen meteen een boel herinneringen boven.
Blijkbaar produceert Duitsland heel veel verschillende repen, want veel wikkels kwamen uit dit land.




De vormen waren heel grappig. Je kunt echt van alles een mal maken en daar chocolade in gieten.
De paashaas is blijkbaar in elk land hetzelfde. Ik denk dat iedereen wel eens het konijn met het dubbelgevouwen oortje heeft gegeten.





De rondleiding zat er op en we bedankte Al voor de leuke tour. Hij bedankte ons ook omdat hij weer iets nieuws had geleerd over Droste. Hahaha zo leer je iedere dag iets nieuws.
De tour duurde ongeveer een uurtje. Ik vond het erg leuk, maar ik was blij dat ik goedkope kaartjes via Groupon had besteld.
In de winkel werden meteen de chocolade repen uitgezocht.
Voor $13 per reep laten wij ze liggen. We kopen in Nederland wel een lekkere reep met melkchocola en nootjes hahaha

We hadden nog genoeg tijd om iets te doen.
De bedoeling was om vanavond naar Old Town te rijden om daar de oude auto show te bezoeken.
Deze show begon pas om half 9.
We reden naar de Disney outlet. Daar worden we altijd vrolijk van en er is altijd iets te vinden. Ze vullen de schappen regelmatig aan met nieuwe dingen.
Ik vond het een pakje voor Duffy. Het Donald Duck pak koste normaal gesproken $33. Nu had ik hem voor $10. Dat is best een goede deal.
Toen zag ik de tas van Tinkerlbell.
Ik was meteen verliefd om de mooie kleur en de structuur van de tas. Tinkerbell zie je pas als de tas open gaat.
Ik heb even staan twijfelen, maar voor $20 kon ik hem niet laten liggen.
Bij de kassa kreeg ik ook nog clipjes van Merida. Deze kunnen straks aan mijn schoenen. Dan loop ik in Disney helemaal in stijl hahaha.

 
Via een sluiproute reden we richting DownTown Disney. Doordat het de 3e keer is dat we Orlando bezoeken weten we een hoop snelle routes die ons langs de snelweg leidden. Op de snelweg staat vaak file en als we die kunnen ontwijken zijn we erg blij.

In Down Town Disney liepen we meteen door naar de winkel waar we de pakjes voor Duffy en Shellie May hadden gezien.
Bij aankoop van 3 pakjes krijg je flinke korting. Paul koos voor (natuurlijk) Tinkerbell en een zeemeerminnen pakje en ik kocht het Olaf pakje.


Blij konden we weer terug naar de auto. Het was ondertussen al etenstijd en de maagjes begonnen te rommelen.

Al snel reden we de 192 weg op en gingen op zoek naar een bord waarop Old Town stond.
Ik wist dat het naast FunSpot zat en dat er een aantal eetgelegenheden waren.
Het bordje van Old Town heb ik gemist, maar FunSpot viel zeker niet te missen.
We gingen op zoek naar een parkeerplaats en vonden een plekje aan de kant van de weg.
Nu moesten we nog beslissen waar we gingen eten.
Het werd de Pizzahut.
De bediening was niet al te vlot. Onze serveerster rende bijna door het restaurant om iedereen te voorzien van drankjes en eten.
Ze was wel heel aardig en noemde iedereen Sweetheart,  Darling of Dear.
Paul bestelde een Pizza Hawaï en ik iets met champignons en paprika.
Toen de pizza eindelijk arriveerde beseften we ons weer dat de medium versie hier gelijk staat aan de large in Nederland.


Gelukkig mag je hier je eten meenemen in een doosje.
Dat hebben we gedaan, maar of deze ooit nog op komt is de vraag.

Nu gingen we op zoek naar de auto’s.
Op een parkeerplaats vonden we diverse auto’s staan. Ze hadden allemaal een tag, dus ze hoorden erbij.
Er stonden sportauto’s en ook klassieke.




Veel hadden lampjes overal. In Nederland mag je zo niet de straat op en ik hoop dat dit in Amerika ook zo is. Alleen voor de sier.
Er liepen veel mensen rond en je kon zien dat er echte autoliefhebbers bij zaten. Er werden heel veel foto’s en filmpjes gemaakt.



Er speelde een live band en er werd ook gedanst. Het was een gezellig feestje.


We genoten van al het moois. De ene auto was nog leuker dan de ander. Ik ben meer van de klassieke auto’s en bewonderde alle modellen uit de jaren 30 en 50. Wat een plaatjes.
Je kon zien dat de eigenaren kun best hadden gedaan. Sommige vertelden met trots over hun parade paardje.

 


Toen we aan het eind van de straat waren zagen we een aantal auto’s vertrekken.
Was dit alles? Ik had gehoopt op een parade. Een beetje teleurgesteld liepen we een rondje over het terrein van FunSpot. Het lijkt hier wel kermis. Je kunt een speciale kaart kopen en dan mag je (bijna) overal in.


Helaas ben ik geen kermis fan en de attracties waren niet aan mij besteed.
Na ons rondje kwamen we weer bij de parkeerplaats aan en er waren al heel veel auto’s weg.
We besloten nog even door Old Town te wandelen en zagen dat daar alle mensen stonden.
Er was blijkbaar toch een parade en wij waren precies op tijd.
We genoten van alle auto’s die nogmaals voorbij reden.
Het geluid dat sommige auto’s maken klonk vele mannen als muziek in de oren.
De auto’s rijden een rondje door Old Town. Zo kan iedereen genieten van de mooie bolides.



Nadat de laatste auto voorbij was gekomen liepen we nog door het straatje. Het leek wel alsof we terug te tijd in waren gegaan. Helaas waren alle winkel te modern en de reclame borden te luidruchtig.



Het was een leuke optocht en we waren blij dat we toch niet waren vertrokken.
Moe en voldaan liepen we terug naar de auto.
Voor de terugreis besloten we een andere route te nemen.
Ik was er van overtuigd dat we aan onze snelweg zouden uitkomen.
Door het donker reden over de weg richting Davenport.
Ik ben toch blij dat we hier geen villa hebben. Volgens mij zit je dan helemaal afgesloten van de buitenwereld.


De bordjes gaven aan dat het nog 4 miles naar Haines City was.
Vol goede moed gingen we opzoek naar bordjes van onze snelweg.
We kwamen in Haines City uit en hadden blijkbaar iets gemist.
Nu moesten we toch nog Tom aanzetten. Via een aantal kronkelige weggetjes kwamen we bij onze Walmart uit.
In Davenport hadden we een afslag moesten nemen, maar toen zijn we rechtdoor gereden.
Een beetje siteseeing is nooit erg. Helaas konden we doordat het donker was niet alles goed zien.
Bij het zwembad dronken we nog wat en genoten nog even van de rust van het park.

Ver weg zitten heeft ook z’n voordelen.

5 opmerkingen:

  1. Dat is toch een welbesteed dagje. Vervelend he dat al die stoplichten zo verschrikkelijk ophouden en je niet kan inschatten hoe lang het duurt voordat je ergens bent.
    Leuk om eens te zien wat dat chocolademuseum nu inhoudt. Wij zijn er al zo vaak langs gereden, maar aangezien ik de chocolade hier niet erg lekker vind, zijn we er nog nooit binnen geweest.
    Als je trouwens nog chocolade met nootjes van Nederlandse makelij wilt hebben mag je best hier een stukje komen halen.
    Gelukkig maar dat jullie nog terug gelopen zijn bij Old Town. Het straatje stelt echt niets voor. Ze moeten het hebben van de oude auto's parade en volgens mij is deze op vrijdagavond en zaterdagavond. Toch leuk om al die oude auto's te hebben gezien.
    Ik vraag me nu echt af hoe jullie terug gereden zijn. Wij hebben destijds aan de 27 in een wijk gezeten. Volgens mij rijd je de 192 af en gaat dan links de 27 op. Dan rijdt je zo Haines City in. Wij zaten destijds na de bocht rechts op de 27. Alleen was er toen op de 27 nog niets te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik bedenk me dat jullie iets vergeten zijn bij vertrek ......
    MIJ!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit was vandaag letterlijk een lekker uitstapje. Zo'n chocolademuseum is aan mij ook wel besteed. En zeker als,je dan ook zo nu en dan een brokje chocola mag eten. En dan ook nog donuts en als avondeten pizza,dat wordt thuis afkicken en weer gewoon hollandse pog eten. Maar voorlopig is het nog niet zover gelukkig. Jullie hebben ook voor de beertjes leuke outfits gekocht. Dat wordt thuis dus omkleden haha! En als toetje nog oude auto's bekeken! De dag weer goed besteed.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Even tussendoor voor later gisteren en vandaag waren er gigaproblemen met delta airlines. Het computersysteem lag op zijn gat. Hopelijk is het weer ok als jullie moeten vliegen, nu wordt aangeraden om je terugvlucht eerst goed te checken, want ze zijn alle passagiersgegevens kwijt.
    Tot die tijd geniet lekker verder

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hopelijk is het weer geregeld als wij vrijdag in het vliegtuig stappen.
      Dank je wel voor de info

      Verwijderen